Rostoucí ceny nutí spotřebitele ptát se: Mohu bez toho žít?

04.07.2022
Chodec nese nákupní tašky na Herald Square v New Yorku, USA, ve středu 13. dubna 2022.Calla Kessler | Bloomberg | Getty Images
Chodec nese nákupní tašky na Herald Square v New Yorku, USA, ve středu 13. dubna 2022.Calla Kessler | Bloomberg | Getty Images

By Leslie Josephs, Melissa Repko, Lauren Thomas: Výdajové zvyklosti se začínají měnit s tím, jak si spotřebitelé stanovují své priority. Spotřebitelské ceny rostou nejrychleji za posledních čtyřicet let. Některé společnosti, jako například letecké společnosti, z toho těží, zatímco Amazon zaznamenává zpomalení.

Článek byl publikován zde: 01.05.2022


Sandy Magnyová plánuje vzít svou dospívající dceru letos v létě na West Palm Beach na Floridě, přestože ceny letenek prudce rostou.

Nebude to levné, ale Magnyová si nechce nechat ujít návštěvu rodiny. Čtyřicetiletá právní asistentka, která žije v Bronxu a pracuje ve finanční čtvrti na Manhattanu, zjišťuje, že jsou i jiné věci, bez kterých se obejde.

"Obědy si nosím častěji," řekla. "Mohla bych si v kanceláři uvařit kávu."

Magnyová je jednou z milionů lidí, kteří po dvou letech pandemie Covid-19 začínají měnit, kam jdou její dolary. Spotřebitelské ceny rostou nejrychleji za posledních čtyřicet let. Roste cena všeho od bydlení po latté, což vyvolává otázky: Kdy - a kde - spotřebitelé omezí své výdaje?

Některé společnosti již pociťují dopady, protože se snaží přenést vyšší náklady na zákazníky.

Poslední čtvrtletní tržby společnosti Amazon rostly nejpomaleji od roku 2001, kdy došlo ke krachu dot.com. Netflix v posledním čtvrtletí poprvé po více než deseti letech ztratil předplatitele. Výrobce videoher Activision Blizzard, gigant v oblasti domácích spotřebičů Whirlpool a společnost 1-800-Flowers vykázaly v posledním čtvrtletí slabší tržby.

Mezitím společnosti od Fordu přes McDonald's a Kraft Heinz až po United Airlines hlásily odolnou poptávku, protože spotřebitelé i přes vyšší ceny stále utrácejí.

Změny v chování spotřebitelů znervózňují některé vedoucí pracovníky.

"Věříme, že spotřebitelé budou utrácet," řekl minulý měsíc na konferenci JP Morgan Retail Round-Up finanční ředitel Macy's Adrian Mitchell. "Budou však utrácet za diskrétní zboží, které prodáváme, nebo budou utrácet za letenku na Floridu, cestování nebo budou více chodit do restaurací?"

Generální ředitel společnosti Coca-Cola James Quincey minulý týden pro CNBC uvedl, že zákazníci nebudou "donekonečna polykat inflaci".

Spotřebitelské výdaje měřené ministerstvem obchodu vzrostly v březnu o sezónně očištěných 1,1 %. A podle údajů Bank of America zůstávají výdaje silné i mezi domácnostmi s nízkými příjmy, jejichž roční příjem nepřesahuje 50 000 USD. (Údaje nezahrnují domácnosti, které nemají přístup ke kartám).

Spotřebitelská důvěra, měřítko nálad nakupujících ohledně podmínek na trhu, které uvádí The Conference Board, se však v dubnu snížila.

"Ve skutečnosti nevidíme mnoho známek zpomalení, navzdory obavám, které se na trhu dějí," uvedla Anna Zhou, ekonomka Bank of America pro USA.

Jedním z důvodů je množství peněz, které si lidé uložili během pandemie. Podle interních údajů Bank of America mají domácnosti s nízkými příjmy na svých spořicích a běžných účtech v průměru 3 000 dolarů - téměř dvojnásobek toho, co měly na začátku roku 2019. To poskytlo spotřebitelům rezervu, i když platí více u benzinových pump a v obchodech s potravinami, uvedla Zhou.

Pouze ty dobré věci

Mnozí zákazníci nejen utrácejí, ale jsou stále více ochotni utrácet, ať už za dražší džíny Levi's nebo za sedadlo první třídy v letadle společnosti Delta Air Lines.

Společnost Apple ve čtvrtek oznámila, že během prvních tří měsíců letošního roku zaznamenala "rekordní počet upgradů", protože uživatelé se rozhodli pro její prémiovější iPhony, ale varovala před dopadem uzavírek (lockdownů) v Číně. A zatímco výrobci automobilů zvyšují ceny, aby zohlednili omezené zásoby v důsledku problémů v globálních dodavatelských řetězcích, zájemci o automobily se nenechávají zastrašit.

Finanční ředitel společnosti Ford John Lawler tento týden uvedl, že i přes zvýšení cen společnost stále zaznamenává mimořádně silnou poptávku po svých nejnovějších produktech, od malého pickupu Maverick, jehož cena začíná na 20 000 USD, až po elektrický crossover Mustang Mach-E, který ve vyšších výbavách může stát i více než 60 000 USD. Pro rok 2022 je již vyprodán.

Letecké společnosti United, Delta a Southwest Airlines předpovídají na rok 2022 zisky díky zdánlivě nenasytné poptávce zákazníků po dvou brutálních pandemických letech, a to jak v oblasti rekreačních, tak obchodních cest. Jejich vlastní personální omezení je v létání brzdí ještě více.

Podle údajů společnosti Airlines Reporting Corp. od cestovních kanceláří činily zpáteční vnitrostátní letenky v USA v období od Memorial Day do Labor Day v průměru 526 USD, což je o více než 21 % více než v roce 2019.

"Poptávkové prostředí je nejsilnější za posledních 30 let mého působení v oboru," uvedl generální ředitel United Airlines Scott Kirby ve zprávě o výsledcích z 20. dubna.

Levi Strauss & Co. Výkonný ředitel Chip Bergh minulý měsíc řekl televizi CNBC, že navzdory rostoucím cenám zákazníci nepřecházejí na levnější džíny. Společnost Levi potvrdila svůj výhled pro fiskální rok 2022, podle kterého by tržby měly vzrůst o 11 % až 13 % oproti předchozímu roku.

Objevují se však náznaky, že spotřebitelský apetit se možná blíží ke své hranici.

Rezervace vnitrostátních leteckých společností v USA v prvních dvou dubnových týdnech klesly o 2 % oproti předchozím dvěma týdnům, což je podle Adobe Analytics první pokles v takovém časovém horizontu v tomto roce. V březnu se počet rezervací oproti roku 2019 zvýšil o 12 %, ale výdaje zákazníků za tyto letenky vzrostly o 28 %.

Březnová návštěvnost restaurací klesla o 1,7 % podle údajů společnosti Black Box Intelligence, která sleduje vývoj v tomto odvětví. Největší skok v růstu tržeb zaznamenaly restaurace Fine dining, upscale casual a rodinné restaurace, ale tyto segmenty se stále snaží vyškrábat z pandemického minima.

Jodi Klobusová, 58letá matka tří dětí a babička čtyř dětí, která žije nedaleko Albany ve státě New York, řekla televizi CNBC, že se svým manželem, newyorským policistou ve výslužbě, chodívala na večeři dvakrát týdně. Nyní, když jejich jídlo a vše ostatní stojí více, se omezili na dvakrát měsíčně.

"Cítím to na své peněžence," řekla Klobusová.

Výzvy, které nás čekají v roce 2023

Na obzoru jsou i další rizika, která by mohla omezit spotřebitelské výdaje, i když jejich dopad nebude bezprostřední. Nájemné se zvyšuje a daně z nemovitostí ještě plně nedohnaly prudce rostoucí hodnotu domů.

Federální rezervní systém se snaží řešit inflaci zvyšováním úrokových sazeb. To se promítá do vyšších nákladů na půjčky pro kupce domů a uživatele kreditních karet.

Ve čtvrtém čtvrtletí se zůstatky na kreditních kartách v USA zvýšily o 52 miliard dolarů, což je největší čtvrtletní skok za 22 let údajů newyorského Fedu, ale oproti konci roku 2019 jsou stále nižší o 71 miliard dolarů.

Míra delikvence na kreditních kartách v USA vzrostla na 1,62 % z více než tříletého minima 1,48 % ve druhém čtvrtletí loňského roku, což je podle údajů St. Louis Fed stále daleko od 6,6% maxima dosaženého v prvním čtvrtletí roku 2009, tedy na chvostu Velké recese.

"Pro letošní rok by spotřebitelské výdaje měly zůstat odolné," uvedla Zhou, ekonomka Bank of America. "Pro příští rok je to o něco méně jisté - a rozhodně směrem k druhé polovině příštího roku, kdy může vzniknout riziko většího zpomalení spotřebitelů."

Generální ředitel společnosti Boeing Dave Calhoun ve středu uvedl, že poptávka po nových letadlech ze strany leteckých společností se díky oživení poptávky po cestování zotavuje. Přesto není jasné, zda budou Američané v nadcházejících měsících pokračovat v utrácení za cesty, nebo zda se dostanou do bodu, kdy budou omezovat.

"Ten druhý rok, kdy se inflace začne projevovat na kapse spotřebitelů, je okamžik, kdy pro nás tato čísla začnou být opravdu důležitá," řekl Calhoun v rozhovoru pro pořad Squawk on the Street televize CNBC.

Prozatím se mnoho spotřebitelů, jako například Cindy Maherová, 58letá majitelka poradenské firmy zabývající se rozvojem vedoucích pracovníků, která žije v Bloomfieldu ve státě Connecticut, cítí dostatečně pohodlně na to, aby si zachovali své výdajové zvyklosti.

"Nebudu se omezovat," řekla. "Jen si stěžuji na ceny."

Maherová uvedla, že si všimla bochníků chleba za téměř 7 dolarů a že natankování jejího auta stojí 70 dolarů. Řekla však, že ve své domácnosti se dvěma příjmy dokáže tyto náklady absorbovat.

"Mám srdce pro ty, kteří mají špatně placenou práci," řekla.

-Na tomto článku se podíleli Amelia Lucasová a John Rosevear z televize CNBC.


Autoři článku: Leslie Josephs, Melissa Repko, Lauren Thomas

Překlad: Finanční ninja

Sledujte stránky Finanční ninja na Telegramu: https://t.me/financnininja


Pokud se Vám tyto stránky líbí, můžete přispět skrze tlačítko níže

Nebo jako sponzor skrze PREMIUM sekci a mít tak přístup k placeným článkům


POZOR: Žádné údaje v článku nejsou investiční radou. Před jakýmkoliv investováním proveďte vlastní research a analýzu, vždy obchodujete jen na své vlastní riziko. Důrazně doporučujeme individuální zvážení rizik!

Článek je výlučně názorem jeho autora a nemusí se shodovat s názory redakce.